Thursday, November 22, 2012

KFC DAN RESEPI SATE..

Assalamualaikum..

Arini nak buat entry sekali harung.hehe.. Al-kisah ena dr minggu lepas teringin sgt nk makan KFC..Tekak ena bese2 je bukan ngidam benda mahal2 ena kan cheapskate!bahaha.. Antara KFC dgn McD ena prefer KFC coz ena x gemar burger. So xde masalah nak boikot McD! =p So ajak housemate g makan dorang x nak. Tengah malam semalam pkl 12 lebih ena merengek nak gak KFC. Kebetulan housemate nak kuar so mntk tlg dia belikn. Tunggu dia balik dekat pkl 2 pagi. Time tu mane la selera nak mkn tambah plak dgn mengantoknye. Penyudahnye KFC tu ena bawak g ofis pagi ni baru mkn. Gigih x gigih la kan pagi2 mkn KFC.. Tapi takpe janji perot kenyang! T__________T

Ok cite pasal Sate/satay plak minggu lepas time balik cuti kat Rawang ena buat sate sendiri sebabnye daging korban aritu byk lagi. Takde sape masak coz mak kan g haji ena balik Rawang mak baru balik Mekah la. So arini nak share resepi sate.. Moh kte cuba ye.. :)

RESEPI SATE AYAM/DAGING

Bahan2:
1kg isi ayam/daging - potong kiub
*5 batang serai
*1 inci halia
*1 inci lengkuas
*4 biji bawang besar
*5 ulas bawang putih
3 sudu serbuk kunyit
1 sudu garam
1-2 cawan gula pasar
*bahan utk dikisar
Lidi sate 

Cara2:
1) Potong kiub isi ayam/daging saiz lebih kurang 1 inci. Jgn tebal sgt susah nak masak nanti. Cuci bersih dan toskan.
2) Gaul ayam/daging dgn semua bahan kisar, kunyit, garam dan gula. Perap 1 jam lagi best kalo perap semalaman.
 3) Cucuk 3-4 kiub ayam/daging pada lidi. 
 4) Bakar guna pemanggang sate dlm 10 minit. Sedia utk di makan. Sedap mkn dgn kuah kacang.

Hasilnya x dpt tunjuk coz dah selamat dlm perot!haha.. Ktorang makan x guna kuah kacang pun. Makan camtu je dats y ena letak gula banyak coz bila sate manis x mkn dgn kuah pn dah sedap.hehe.. Selamat mencuba! :)

No comments:

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute